KANSERE KARŞI SAVAŞTA YENİ SİLAH VİRÜS GİBİ GİZLENMİŞ İLAÇLAR

VİRÜS GİBİ GİZLENMİŞ İLAÇLAR

Virüs benzeri nanoparçacıklar yapısal proteinlerden yapılır

Virüs gibi gizlenmiş olan ilaçlar, kansere karşı savaşta yeni silahlar sağlıyor ve kemoterapiden daha fazla yan etki ve doğruluğa vaat ediyor. Queensland Üniversitesi Avustralya Biyomühendislik ve Nanoteknoloji Enstitüsü (AIBN) araştırmacıları, ilaçları doğrudan ihtiyaç duyulan hücrelere ileten bir virüs benzeri nanopartikül (VNP) tasarladı.

Konuyla ilgili bir makalenin başyazarı Dr. Frank Sainsbury, VNP'nin virüsün koruyucu kabuğunu oluşturan yapısal proteinlerden yapıldığını söyledi. Dr Sainsbury, 'Virüsler biyoaktif molekülleri içermek ve korumak için evrildi' dedi. 'Hücrelere girmek ve bu biyoaktif molekülleri sunmak için akıllı yolları da geliştirdiler. “VNP boş bir kabuk. Bir virüs gibi görünüyor, ancak bulaşıcı değil. Bu, hedeflenen bir ilaç dağıtım sistemi olarak kullanılmasını sağlar.”

Bulaşıcı viral genler çıkarıldığında, boş kabuklara küçük moleküller veya proteinler yüklenebilir, böylece stabil, iyi korunmuş bir terapötik paket elde edilir. Kabuğun dış tarafı, paketin nereye gideceğini belirler.

İlaçları doğrudan hedeflerine gönderme olanağı, güvenli, etkili terapötiklerin geliştirilmesinde kritik bir hedeftir. Halen, anti-kanser kemoterapileri de dahil olmak üzere birçok ilaç, terapötik bir etkiye sahip olmak için yüksek dozlarda uygulanmalıdır. İlaçların sağlıklı hücrelere ve amaçlanan hedeflere zarar verebileceği için bu durum sert yan etkilere neden olabilir.

Dr Sainsbury ve meslektaşları normalde inek, koyun ve diğer geviş getirenleri enfekte eden Bluetongue virüsünü kullanarak bir VNP geliştirdiler. Virüsü, birçok kanser hücresi çevresinde yüksek düzeyde bulunan bir moleküle bağlanan, yüzlerce proteinden oluşan kararlı kabuğu nedeniyle seçtiler. Gözenekli VNP'lerin ilaç vermesi için küçük moleküllerle doldurulabileceğini ve terapötik proteinler gibi daha büyük molekülleri içermesi için VNP'lerin tasarlanması mümkün olduğunu gösterdiler.

Daha da önemlisi, araştırmacılar, VNP'lerin meme kanseri hücrelerine bağlanabildiklerini ve daha sonra emilmesini gösterdiklerini belirtti.

Dr Sainsbury, bir sonraki adımın VNP'leri anti kanser ilaçlarıyla yüklemek ve sağlıklı hücrelere zarar vermeden kanser hücrelerini öldürebileceklerini görmek olduğunu söyledi. VNP'ler son derece karmaşık ve sentezlenmesi zor olsa da Dr Sainsbury, tütünün yabani akrabaları Nicotiana benthamiana'nın yapraklarında kolayca üretilebileceğini belirtti. Bitki hücrelerine VNP yapmak için genetik talimatlar vererek, bitki kendi genetik kodunda kalıcı bir değişiklik yapmadan virüs protein kabuklarını bir araya getirebildi. Dr Sainsbury, “seralar birkaç gün içinde büyük miktarlarda nanoparçacıklar üretmek mümkün olabilir ”dedi. “Bu araştırma, terapötik teslimatta sayısız potansiyel uygulamayı ortaya çıkarıyor” dedi.

Çeviri: Celal DEMİRTAŞ

Provided by:University of Queensland